11 jan. 2012

Träning träning träning...

Idag har vi varit ute med sparken. Både två har blivit väldigt duktiga. Har speciellt sett framsteg hos Palten som inte alls drog något förra året, utan bara sprang med. Nu märks det att han drar, han hjälper Lava mycket mer än vad jag trott. Det märkte jag i förgår när Lava drog ensam och hon orkade inte i närheten av så långt som när dom är två.

Han har även blivit väldigt duktig på att lyssna på kommandona (frammåt, höger, vänster, sakta av). Precis som Lava var förra året, så svänger han så fort jag säger till och saktar in när jag säger det. Lava däremot, det är ju hennes andra år och det märks. Hon har blivit mer självsäker, på både gott och ont. Nu springer hon sina rutter vare sig jag tänkt det eller inte :) Så vi försöker ta olika håll hela tiden nu så hon inte lär sig vart vi ska i förväg.


Idag (och igår) har vi även kommit igång och börjat med lydnaden. Tog ut först bara Lava och tränade och sen Palten. Det gick jättebra och det är underbart roligt. Måste lära mig att bara träna när mitt humör är uppe och jag orkar leka med dom. Att jag har godis betyder absolut ingenting för hundarna om jag inte är glad. Grundtänket jag måste komma ihåg är att när jag inte orkar leka med dom, så ska vi inte träna. Så länge jag är roligt och leker så gör dom vad som helst för mej.

Lava är jätterolig att träna med, för hon VILL verkligen göra allt man säger. Även om det tar lite tid för henne så försöker hon verkligen och det är så rolig. Har till och med fått henne att kampa med mej, ordentligt! Underbar hund hon är, bara hon  får lite självförtroende. Alltid glad :)

Har kommit på att jag helt underskattat Palten. Det är inte alls för kallt att ligga i snön, bara han får rätt lön  för jobbet så ligger han mer än gärna :) så nu kommer han inte undan. Ska nu träna hårt på "ligg under gång". Fixar vi det nu i vinter så bli sommaren inget problem :) har även tränat på allvar men ögonkontakten i "Linförigheten" vilket MÅSTE sitta på tävling, annars gå det inte. Så, så är det: Ligg under gång och ögonkontakt är det enda vi ska träna på.

Vill egentligen lägga in nå bilder på lydnaden, men har ingen fotograf och det är väldigt svårt att fota själv :)

1 kommentar: