31 maj 2012

Psykologisk utredning

Nu är utredningen, som jag började i vintras, klar. Jag och pappa åkte till lycksele och fick en liten genomgång  av vad jag har. De diagnoser som nämndes var: genomgripande störning i utvecklingen UNS (Asperger light) och uppmärksamhetsstörning/hyperaktivitet UNS (Delar av ADD).

Fick även reda på att jag är normalbegåvad. Men har en särskild styrka i logisk problemlösning och är under medel när det gäller snabbhet att ta in information.

Jag fick med ett brev där det förklaras närmare på vad testerna visade och vad diagnoserna innebär. Vill ni läsa det behöver ni bara höra av er så skickar jag texten.


4 kommentarer:

  1. Gud så intressant! Hur känns det? Antar att du kommer läsa på en hel massa nu?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det känns bra :) Ja, bli nog en hel del läsande. Hoppas även på att få hjälp med att hitta jobb och kanske man en dag lyckas plugga tom.

      Radera
  2. Förresten, vet du att den översta diagnosen även kan nämnas som atypisk autism? kan vara lite lättare att använda i talspråk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag läste det någonstans. Men har inte tänkt så mycket på det. Eftersom psykologen aldrig nämnde det, bara asperger.

      Radera