9 okt. 2013

Borzoi

Ända sen jag praktiserade på en whippet-uppfödning så har jag gillar vinthundar. En som jag speciellt tycker är vacker är ju Borzoi'en :) Den är ju som lite ful-snygg så där.

Igår träffade jag en liten borzoi-valp på stallet och jag blev påmind om hur mycket jag tycker om dom. Det var en mycket trevlig liten valp... och ägaren var tålmodig med alla mina frågor :) När jag hitta en ras jag gillar så vill jag vet allt om den, bums!

Första gången jag såg en sån, var i en tecknad japansk serie Ginga Densetsu Weed (uppföljaren på Nagaraboshi Gin/Silver Fang). 

Lite historia:
Borzoi användes till jakt på varg, räv, harar och hjort. Hundarna släpptes i koppel om tre, en så kallad svora, och skulle hålla fast bytet tills jägaren hann fram. Denna jakt var ett nöje för aristokratin. Varje gods hade sin egen uppfödning och det fanns många olika typer av ryska vinthundar, som alltså var av synnerligen heterogen typ. När livegenskapen avskaffades 1861 upplöstes många stora gods och färre kunde hålla sig med borzoi.

Rysk vinthund från mitten av 1700-talet.

Användningsområde:
Borzoi är främst en mycket trevlig sällskapshund. De två mest vanliga aktiviteter man kan delta i med borzoi är utstälnning och lure coursning.

Lure coursing är en tävlingsform för vinthundar som går ut på att hundarna springer efter ett byte i form av en plastpåse på ett öppet fält. Trasan dras över ett antal trissor och byter på det sättet riktning.




Egenskaper:
I dag är rasen en mycket trevlig och hängiven familjehund, och den har bevarat sitt fina flockbeteende. Borzoi upplevs som intelligent, klok och självständig. Sin arrogans över, i deras ögon sett löjliga situationer, finns kvar och uppskattas som ett typiskt drag för rasen. Rasens jaktlust finns kvar, men upplevs inte som besvärlig av de flesta ägarna. Den är oftast lugn och stillsam inomhus och kan uppfattas som lite lat. En regnig dag kan den vägra att gå ut. Utomhus är den desto mer explosiv.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar