18 apr. 2012

Plocka spårpinnar

Nu är det dags att träna in spårpinne-plocket på allvar. Har läst en artikel på Canis om Markering av spårpinnar och det verkar ju inte allt för komplicerat.

Jag har gjort så här:
  1. Jag lägger spårpinnen på golvet framför oss och låtat han plocka upp den, beröm och belöna. Upprepa. 
  2. När han verka fatta vad han ska göra så har jag sen tagit 3 pinnar och gömt i vardagsrummet (precis som jag bruka göra med godis) och sen låta han söka. När han hittat en pinne har han fått komma med den och fått godis i utbyte, och sen börja leta nästa. 





Jag låter Palten söka var han vill i hela rummet (även på bord och bänkar där han vanligtvis inte få bara) för att inte störa honom i arbetet.









Palten har än så länge inte haft något problem med att fatta vad han ska göra, även om jag inte lär in det precis som man ska :) Enda problemet vi har egentligen är att han bli lite för glad när han hitta pinnarna så han börjar tugga.


Mitt i träningen så fick vi post, så han fick en liten paus i pinn-plocket. 

5 kommentarer:

  1. Men inte kan han ju få vara på bordet!!
    Pappa

    SvaraRadera
  2. Plocka pinnar är ett grav-allvarligt jobb, då få man inte störas vad man än gör :D

    SvaraRadera
  3. Jag håller med pappan

    SvaraRadera