5 feb. 2014

Att göra egen färskost

Det är tråkigt att vara ensam i lägenheten hela dagarna. Därför försöker jag hitta på roliga saker att göra. Så idag har jag spenderat stora delar av dagen i köket. Jag har för första gången prova på att göra egen färskost :) och det gick riktigt bra, enkelt var det också. 

1. Värm fil och gräddfil till 45 grader.


2. Gör i ordning bunke, durkslag och en kökshandduk. 

3. Häll filen i duken. 

4. Nu är det bara att vänta 4-5 timmar

5. Efter 2 timmar såg det ut så här.

6. Efter 4 timmar tar man upp handduken med färskosten i, och krama ut den sista vätskan. 
Salta och krydda färskosten efter behag. Jag hade pressad vitlök och örtsalt i min.

Klart! 
Det blev 410 gram färskost av 1 liter fil och 3 dl gräddfil. 

Så här ser vätskan ut, som silades bort. 
Den behöver man inte slänga utan passar bra att baka på. 
Jag ska baka potatisbröd på det här :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar