6 mars 2014

Tofu

Igår försökte jag mig på att göra tofu för första gången. Det var lite bökigt, många olika moment (men det var jag förberedd på). Så jag börjar förstå varför tofu i affären kostar en del :)

Nu har jag ju inte smakat den än, men hoppas att den blev ätbar iaf :)

1. Blötlägg sojabönorna i 12 timmar


2. Mixa med vatten




3. Häll massan i kokande vatten

4. Sila bort sojabönsgeggan så man har sojamjölk kvar

5. Koka upp sojamjölken, häll i vinäger+vatten så det skär sig

6. Sila bort vätskan så ostmassan blir kvar

7. Lägg en press på osten i någon timme så all vätska försvinn

Min tofu blev väldigt fin tycker jag. Platt och runt :) 
Jag har lagt den i en påse med vitlöksmarinad i kylen. Ska smaka av den om någon dag, då den förhoppningsvis är smakfull och god :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar